annons

Nybro fredagen den 30 Januari 2004

Psytrance är melodin för en gammal synthare

"Det är typiskt för en trancemusiker att vara ambitiös och kreativ"


Foto: Henrik Martinsson
Synthen har hängt med Kristian Ahlgren enda från åttaårsåldern när Depeche Mode och Kraftwerk fångade hans intresse.

 

Brinner man tillräckligt mycket för ett intresse kan man lägga ner mycket tid, pengar och engagemang. Kristian Ahlgren började brinna för musiken redan som åttaåring när han började lyssna på Depeche Mode och Kraftwerk. Två stora band som dominerat synthgenren.

Kristian själv har sedan många år själv skapat musik och drömmen är att en dag kunna livnära sig på musiken. Fast vägen dit är inte lätt.
   - De som lyckas har en enorm tur, säger han.
   Fast att lyckas fullt ut är ändå inte ändamålet. Att skapa musik är så mycket mer.
   - Det är fruktansvärt skoj. Man får en kick av det.
   Många timmar blir det. En enda låt kan ta femtio timmar att göra.
   Synthmusiken var det som fastnade först hos Kristian men i mitten av 1990-talet när han var på Hultsfredsfestivalen kom han i kontakt med psytrance, den påminner om synthgenren, men ändå inte.
   Psytrance är enbart instrumental och bygger på en massiv och mörk basgång med många ljudslingor.
   - Det är en massiv ljudbild, förklarar Kristian.
   Låtarna är melodiösa, tempot högt och tung basgång.
   - Jag fascinerades av hur låtarna var uppbyggda.

Drag under galoscherna
Psytrancen är vanlig på ravefester då den passar ypperligt att dansa till.
   - Det är värdelöst att vara ute när de spelar rmb, hiphop eller liknande. Det går inte att dansa till. Psytrance däremot är perfekt, då är det drag under galoscherna och det gillar jag.
   När vi pratar om ravefester, så ger Kristian Ahlgren den svenska byråkratin och inställningen till festerna en rejäl dänga.
   - Ravefesterna är rejält motarbetade av den svenska polisen, och det är synd.
   Problemet härstammar ur att det finns en allmän attityd om att det bara cirkulerar en massa droger på de här festerna.
   Kristian anser att polisen motarbetar festerna och detta tillsammans med den svenska byråkratin gör det svårt för ungdomarna att arrangera fester. Utomlands är attityden helt annan.
   - Där ser de mycket mer positivt på de här festerna. Här handlar det mycket om okunskap. Media har också valt att skriva ner de här festerna. Istället för att sätta sig in i ur musiken fungerar.
   Det är lite detta som är problematiken inom den här musikgenren. Media har inte uppmärksammat den i särskilt stor utsträckning menar Kristian, vilket gör att det är svårt att få ut sin musik.
   - Det är fruktansvärt tråkigt att inte radio och TV ger mer uppmärksamhet till elektronisk musik och psytrance.
   Själv gjorde han en platta för ett par år sedan "Evolution spring", som sålt i ungefär tusen exemplar. Detta är inget som gör Kristian rik. Någon krona per sålt exemplar har han fått. Resten tar skivbolaget.
   - Pengarna gör man på spelningarna.
   Han berättar att i Israel är psytrancen mycket större än i Sverige och här anordnas det ofta ravefester. De stora banden har flera spelningar i månaden där de får 60 000 kronor per spelning.
   - Det hade inte varit fel, ler Kristian. Han är inne på ett nytt projekt Halosian, som han hoppas ska mynna ut i en ny skiva.
   Han hoppas att den kan nå ut till publiken, men därifrån är steget långt till att han kan livnära sig på musiken.

Brinner för musiken
I sovrummet står synthen i hörnet och bredvid står datorn. Två verktyg i hans utrustning.
   Här lägger han ner många timmar.
   - Det är perfekt att ha studion i sovrummet. Här kan jag sätta mig när inspirationen faller på, även om det är sent på kvällen.
   Det är ungefär som när han drog ihop sin hemsida. På morgonen vaknade han och kände inspiration och innan natten åter igen var kommen var sidan färdig och ute på nätet.
   - Det är rätt typiskt för trancemusiker. Att vara ambitiösa och kreativa. De är också ofta estetiska.
   Det skvallrar också Kristians hemsida om. Enkel, stilren, med influenser från musikgenren som han fastnat för.
   Även i lägenheten finns det tecken som skvallrar om hans musikintresse. På väggen hänger så kallade backdrops, färgglada konstmotiv som enligt Kristian är vanligt förekommande inom den här musikgenren.
   Det som är typiskt för dem som lyssnar på den här typen av musik är att de gärna åker långt för att träffas och dansa på fester. Kristian är engagerad i Nybro synthförening och minns en gång när man bjöd till i Nybro.
   - Det kom folk från Stockholm, Göteborg och Gotland till och med. För fem timmar. Det är stor gemenskap där alla känner alla och där alla brinner för samma intresse.
   

Av: Henrik Martinsson  
henrik.martinsson@ostrasmaland.se  




Tillbaka!

Skriv ut!

annons